Szövegértés 1. negyedév

Beszámoló az első negyedévi tanodai munkáról

Szövegértés

A szövegértés oktatását hat csoportban végzem. A csoportok létszáma ideális, 5-5 fős. Ennek is köszönhetően hatékony a munkavégzés, sok figyelem jut a tanulókra, nincsenek fegyelmi gondok. A gyerekek jól fogadták az újfajta ismeretszerzési módokat.  A foglalkozásokon heterogén csoportokban általában páros munkában dolgoztatom őket, és a korszerű tanulásszervezési eljárások /IKT-alkalmazása, kooperatív technikák/ segítségével mindent megteszek, hogy tudásszintjük megfeleljen a tantervi követelményeknek. Közös célunk, hogy a 6. osztályos tanulók megállják helyüket a május végén sorra kerülő országos kompetenciamérésen is.

Legfontosabb feladatunk eddig az volt, hogy a tanulók megismerjék, felismerjék a különféle szövegtípusokat, és elsajátítsák megoldási algoritmusukat. Megismerkedtek az adatközlő szövegtípussal, amely leginkább a hétköznapi élethez kapcsolható témákról szól: hajó,-vasúti,-autóbuszmenetrend, használati utasítás, térkép, tárgyak műszaki leírása, pályázati felhívás, plakát, színházműsor, szórólap, stb. Az adatokat, részleteket nagy figyelemmel kell kikeresni, feldolgozni, de ezek a feladatok nem igényelnek nagyobb tárgyi tudást, megoldásuk a praktikus intelligenciára is alapozva könnyebben megoldhatók. A hétköznapi életben ezek helyes értelmezésére nagy szükségük lesz. Az élményszerző szövegtípus már több figyelmet igényel. Itt leginkább a szépirodalmi stílusú szövegek említhetők, általában közismert hazai és külföldi írók regény- illetve novellarészletei. Többnyire ezek a leghosszabb szövegek, megoldásuk sok időt vesz el azoktól a gyerekektől, akiknek az olvasási technikája nem a legtökéletesebb.  A hazai írók szövegeivel könnyebben boldogulnak, mert az idegen nevek, szavak olvasása, leírása  nehézséget okoz sokuk számára. A magyarázó jellegűek általában a természettudományos tantárgyak /földrajz, biológia, technika/ köréhez kapcsolódó szövegek. Néha történelmi tárgyú is előfordul a palettán. A tanulók számára ezek a legnehezebbek, mert ötvözik a fent említett összes nehézséget: hosszabb lélegzetűek, sok adatot tartalmaznak, idegen nevek, kifejezések is előfordulhatnak bennük.

A kitűzött céloknak megfelelően, jó ütemben haladunk a szövegtípusok feldolgozásával, a 6. osztályosokkal pedig az országos kompetenciamérésre készülünk, remélem, mindenki sikeresen megfelel ezen a megmérettetésen.

 Vargáné Simon Zsuzsanna