Foglalkozások

Életpálya-építés, pályaorientáció:

A program az iskola diákjait támogatja az életpálya-építésben, a pályatervezési és életvezetési kompetenciák fejlesztésben. Ennek fő területei: önismeret és öngondoskodás, személyes és társas, valamint a munkaerő-piac által elvárt és honorált készségek fejlesztése; képzési és munkaerő-piaci információk megszerzése, értékelése. A pályaorientációs foglalkozássorozat célja a megismert kompetenciák révén történő orientáció, az egyes szakmák stílusjegyeinek, kritériumainak felfejtése közös gondolkodás során, majd szerepjátékokkal, helyzetgyakorlatokkal. E körben szerepmodellek bemutatására, bevonására is sor kerül, sőt karriertervezést segítő partnerekkel, munkaerő-piaci szereplőkkel szervezett programok is vannak.

 

Matematikai alapműveletek elsajátításának fejlesztése:

Csoportos és egyéni fejlesztés keretében. A halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek esetében nagy szükség van a felzárkóztatásra. Különösen igaz ez a matematika tantárgyra, mert gyakran a szülők sem tudnak segíteni. Fontosnak tartjuk, hogy a korrepetáláson kívül elérjük azt is, hogy a gyerekek megszeressék a matematikát, felismerve annak gyakorlati jelentőségét. Nem önmagában az a cél, hogy az alaptantervben meghatározott műveletekre képesek legyenek, hanem az is, hogy az élet legkülönbözőbb (egyébként mindennapi) területein aktívan használni tudják ott megszerzett képességeiket, s ezáltal könnyebben boldoguljanak. Ide értendő a pénz használata, a csekkek befizetése, az adó kiszámolása stb. Differenciálással a tehetségek gondozására is lehetőség lesz. Az aktuális tananyag elsajátítása mellett lehetőség lesz az egyéni problémák és hiányok kezelésére.

Szabadidős tevékenység, kulturális programok:

Szabadtéri mozgásos rendezvényeken ismert szakembereket fogadunk a tanulókkal. Koncertek, előadások várhatók sztárokkal, népszerű művészekkel. Jeles ünnepeken színházi előadások, közösségi zenélés és közösségi játék várj a diákokat. Emellett a tanulók identitástudatának erősítése, az anyanyelv ápolását, megőrzését támogató tevékenységek, programok megvalósítása az élő költészet jeles képviselőivel közösen történik.

 

Szociális kompetencia fejlesztő előadások:

Az előadásokkal célunk a megjelölt témák mentén az információk, ismeretek bővítése, a mindennapi helyzetekben tanúsítható viselkedési módok, magatartásminták meghatározása, a státuszgyakorlatok révén az alá-fölé- és a mellérendeltségi helyzetek kipróbálása és kezelése, a valós kapcsolati hálók kialakítása és karbantartása, a morális kérdések helyes kezelése.

 

Témák:

1) Társadalom, közösség

2) Egyenlő bánásmód

3) Önkéntesség

4) Barátság és párkapcsolatok

5) Etikett, protokoll, viselkedéskultúra

6) Emberismeret és alkalmazkodó készség

7) Döntési mechanizmus és képesség

8) Kommunikáció (verbális és nonverbális)

9) Együttműködés-fejlesztés, konfliktuskezelés

10) Önértékelés, egyéni hatáskeltés

Szövegértési képesség fejlesztése:

Beiskolázási körzetünkben több aprófalvas település található, s az innét érkező tanítványaink szociokulturális lemaradása jelentős. Nevelő-oktató munkánk során elsőként meg kell értetni a tanulókkal, hogy minden tantárgyi tudás alapja a kiváló szövegértés, e nélkül nincs eredményes tanulás; a hétköznapi életben is szükségük lesz erre a képességre, mert hiányában kiszolgáltatottá válhatnak, hátrányt szenvedhetnek. A nehéz körülmények között élő gyerekeket a tanórán egyéni differenciálásban, fejlesztésben, a tanórán kívül korrepetálásban részesítjük. Ha az elsajátítandó tananyag úgy kívánja, differenciált házi feladatot adunk. Az órán heterogén csoportokban általában páros munkában dolgoztatjuk, tevékenykedtetjük őket, és a korszerű tanulásszervezési eljárások /IKT-alkalmazása, kooperatív technikák, projekt, szerepjáték / segítségével mindent megteszünk, hogy tudásszintjük megfeleljen a tantervi követelményeknek, megállják helyüket az országos kompetenciamérésen, és hogy a társadalom más tagjaival történő érintkezés során megértsék az információkat, és megértessék magukat.

Tehetséggondozás – mentorálás:

A tehetséges diákokat képességeikhez mérten a pedagógusok, mentorok és szakemberek révén is segítjük, legyen szó reál vagy humán affinitásról. A vers- és prózamondás, az éneklés, a hangszeres zene, kivételes logikai érzék, az átlagosnál nagyobb tájékozódási képesség, a vizuális beállítottság és a kézügyesség, vagy akár a kommunikációs készség is tárgya lehet a tehetséggondozásnak.

A projekt a hátrányos helyzetű tanulók támogatását tűzte ki feladatul. Fontos eleme, hogy a folyamatba szülőket is be kell vonni. Ennek része az aktív kapcsolattartás, családlátogatás, szülők bevonása a programokba, gyermekük oktatását érintő kérdésekbe. A mentorok által folytatott képzés és az általuk végzett folyamatos konzultáció célja, hogy a diákok munkáját a szülő, a mentor és az iskolai tanár közti együttműködés összehangoltan segítse. A tanulástámogatás mellett a tanulók személyiségének megerősítése a mentorprogram másik nagy kihívása. Ennek elemei a tanulók személyes helyzetére szabott nevelés, személyiség fejlesztés, képességeiknek és