Szakmai megvalósítók

 

Bencze Beáta

tanító és gyógypedagógus tanár

a Szentgyörgy Tanoda szakmai titkára.

A társadalom ránk bízta a jövő nemzedék felnevelését, oktatását és ez olyan felelősség, amelyet csak felkészülten tudunk megvalósítani. Minden gyermekben ott van a saját dallama, amire figyelnünk kell és amit érdemes kibontakoztatnunk. A világ, az oktatás, a lehetőségek folyamatosan, dinamikusan változnak, de az biztos, hogy a gyermekek, a szülők és a pedagógusok mindig is az oktatás három legfőbb eleme lesznek. A változásokhoz való rugalmas alkalmazkodásra igyekszem tanítani a gyermekeket, mert rajtunk múlik, hogy emberül helytállnak-e az életben, megállják-e a helyüket a középfokú oktatási intézményekben és rendelkeznek-e az elvárható tudás szintjével.

Az innovatív együttműködéseket részesítem előnyben, a magányos küzdelemmel szemben. Véleményem szerint az a jó csoport, ahol érezhető, hogy mindenki érték, ahol büszkék arra, hogy a csoporthoz tartoznak. Minden gyermek számára fontosnak tartom az egyenlő esélyt a jó minőségű és befogadó oktatásban való részvételhez. A csapatmunkát és az együttműködést kiemelten hangsúlyozom az oktatási sikerek biztosítása és a korai iskolaelhagyás megelőzése érdekében. A tágabb környezettel való együttműködést erősíteni kívánom, az iskolai alapítvány által kezdeményezett tanoda program erre jó lehetőségeket nyújt, a tanulók számára is új és emberileg hasznos élményt ad.

Fontos, hogy minden szülő érezze, az ő gyermeke is tehetséges valamiben, ugyanakkor őszintén lehessen beszélni a hibákról, kudarcokról, félelmekről is.

A munkaerőpiacon való érvényesülés elősegítését már általános iskolás korban el tudjuk kezdeni önismereti, pályaorientációs, életpálya-menedzselési készségek fejlesztésének támogatásával. Mértékletesnek kell lennünk a digitális szférában való megjelenésben is, környezettudatos magatartást szükséges képviselnünk, közvetítenünk az internet világában is. A gyermekeket fel kell készítenünk pedagógusként a biztonságos internethasználatra, a tudatos válogatásra az internetes tartalmak között, illetve a mérlegelést az általuk megosztott posztok tekintetében.  A befogadó szellemiséget, a másság elfogadását, a konfliktus megelőzést és – kezelést, a diákság számára is közvetítenünk szükséges pedagógus társaimmal. A felzárkóztatás, képességfejlesztés és tehetséggondozás arányos egyensúlyát differenciált foglalkozás-szervezéssel tartom megvalósíthatónak. Munkamorállal rendelkező fiatal generációt szeretnénk az intézmény falai közül kibocsátani, akikből képzett szakemberek lesznek. Nálunk az eredményesség, hatékonyság, méltányosság, a belső fejlesztések a mindennapok részei, jellemző a bizalom és a rugalmas alkalmazkodás, itt a gyermekek az elfogadás, játékosság és szeretet jegyében fejlődhetnek. A megoldás központúság és a jövőorientált szemlélet híve vagyok.

Legjobb szándékom és tudásom szerint igyekszem együttműködni kollégáimmal és szolgálni a gyermekek fejlődését!

 

 

 

 Vargáné Simon Zsuzsanna

Szövegértési képesség fejlesztése:

Beiskolázási körzetünkben több aprófalvas település található, s az innét érkező tanítványaink szociokulturális lemaradása jelentős. Nevelő-oktató munkánk során elsőként meg kell értetni a tanulókkal, hogy minden tantárgyi tudás alapja a kiváló szövegértés, e nélkül nincs eredményes tanulás; a hétköznapi életben is szükségük lesz erre a képességre, mert hiányában kiszolgáltatottá válhatnak, hátrányt szenvedhetnek. A nehéz körülmények között élő gyerekeket a tanórán egyéni differenciálásban, fejlesztésben, a tanórán kívül korrepetálásban részesítjük. Ha az elsajátítandó tananyag úgy kívánja, differenciált házi feladatot adunk. Az órán heterogén csoportokban általában páros munkában dolgoztatjuk, tevékenykedtetjük őket, és a korszerű tanulásszervezési eljárások /IKT-alkalmazása, kooperatív technikák, projekt, szerepjáték / segítségével mindent megteszünk, hogy tudásszintjük megfeleljen a tantervi követelményeknek, megállják helyüket az országos kompetenciamérésen, és hogy a társadalom más tagjaival történő érintkezés során megértsék az információkat, és megértessék magukat.

 Általános iskolai tanárvagyok, immár 37éve. 1981-ben a Pécsi Tanárképző Főiskola magyar-történelem szakán diplomáztam. E szakok mellé 2014–ben az erkölcstan tantárgy oktatásához szükséges végzettséget is megszereztem, 2016-ban pedig sikeres minősítő vizsgát tettem, melynek során a pedagógus II. fokozatba léptem. Jelenleg e három tantárgyat tanítom a Balatonszentgyörgyi Dobó István Általános Iskolában, mely 1987 óta a második munkahelyem.

Pályafutásomat 1980-ban a Somogysámsoni Általános Iskolában kezdtem, ahol megtapasztalhattam, mekkora különbség van a főiskolán tanultak, és a való élet közt. Itt találkoztam először hátrányos és veszélyeztetett helyzetű gyermekekkel, mert az intézménybe járó tanulók 50%-a roma származású volt, akik nagy szegénységben éltek. Az itt látottak megváltoztattak, s ez az élmény szakmai életutam meghatározó momentuma lett; irányt mutatott, elkötelezett a későbbiekben is a nehéz sorsú gyermekek segítésében.

Ezért is vállalkoztam arra, többek között, hogy részese lehessek a Tanodai munkának, és azért is, mert szeretek mindig valami mást kitalálni, nem csak a megszokott, kitaposott úton haladni.

Néhány példa erre pedagógus pályafutásom eddigi momentumaiból:

szerepjátszáson alapuló ünnepi megemlékezések, ahol senki sem unatkozik, fegyelmezett, részese az előadásoknak; olvasóvá nevelés a„Bölcs Bagoly”Versennyel; tanulmányi versenyek: Kazinczy-, Simonyi-, Lotz- anyanyelvi versenyek; tanulmányi kirándulások; az iskolai névfölvétel; a szaktantermek elnevezése  híres magyar tudósokról, történelmi személyiségekről, írókról, költőkről; a Dobó-nap megünneplése; Lucázás, kísérleti tanmenet írása. Ezek mind- mind pedagóguspályám fontos mérföldkövei, és némelyik egy-egy jelentősebb szakmai küzdelemé és sikeré is.

E munkák során tehetséges tanulókkal is foglalkoztam, akikkel szép helyezéseket értem el, s ezért örülök annak, hogy a Tanoda- program lehetőséget ad a felzárkóztatás mellett a tehetséges tanulókkal való foglalkozásra is.

Beiskolázási körzetünkben több aprófalvas település található, s az innét érkező tanítványaim szociokulturális lemaradása jelentős. Nevelő-oktató munkám során elsőként megértetem a tanulókkal, hogy minden tantárgyi tudás alapja a kiváló szövegértés, e nélkül nincs eredményes tanulás; a hétköznapi életben is szükségük lesz erre a képességre, mert hiányában kiszolgáltatottá válhatnak, hátrányt szenvedhetnek.

A nehéz körülmények között élő gyerekeket a tanórán egyéni differenciálásban, fejlesztésben, a tanórán kívül korrepetálásban részesítem. Ha az elsajátítandó tananyag úgy kívánja, differenciált házi feladatot adok.

Az órán heterogén csoportokban általában páros munkában dolgoztatom, tevékenykedtetem őket, és a korszerű tanulásszervezési eljárások /IKT-alkalmazása, kooperatív technikák, projekt, szerepjáték / segítségével mindent megteszek, hogy tudásszintjük megfeleljen a tantervi követelményeknek, megállják helyüket az országos kompetenciamérésen is.

Életem egyik legfontosabb pedagógiai alapelve az, hogy mindig tanulni kell, folyamatos önképzésre, innovatív gondolkodásra van szükség. Nekem is, másoknak is. Tudásomat nemcsak autodidakta módon, hanem a továbbképzési lehetőségekkel élve is igyekeztem/igyekszem fejleszteni, hogy minél magasabb szinten tudjam végezni pedagógiai munkámat.

 

 

Kocsis Ildikó

Matematikai alapműveletek elsajátításának fejlesztése:

Csoportos és egyéni fejlesztés keretében. A halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek esetében nagy szükség van a felzárkóztatásra. Különösen igaz ez a matematika tantárgyra, mert gyakran a szülők sem tudnak segíteni. Fontosnak tartjuk, hogy a korrepetáláson kívül elérjük azt is, hogy a gyerekek megszeressék a matematikát, felismerve annak gyakorlati jelentőségét. Nem önmagában az a cél, hogy az alaptantervben meghatározott műveletekre képesek legyenek, hanem az is, hogy az élet legkülönbözőbb (egyébként mindennapi) területein aktívan használni tudják ott megszerzett képességeiket, s ezáltal könnyebben boldoguljanak. Ide értendő a pénz használata, a csekkek befizetése, az adó kiszámolása stb. Differenciálással a tehetségek gondozására is lehetőség lesz. Az aktuális tananyag elsajátítása mellett lehetőség lesz az egyéni problémák és hiányok kezelésére.

1993-ban végezetem a Janus Pannonius Tudományegyetem Tanárképző Karán, matematika-fizika szakon. Azóta a  Balatonszentgyörgyi Dobó István Általános iskolában dolgozom. 1996-ban elvégeztem az informatika szakos tanári képzést is, mivel fontosnak tartottam, hogy ezzel a modern igényeket is kielégítő tantárggyal foglalkozzak.

Az évek során rendszeresen készítettem fel gyerekeket matematika- és fizika versenyekre, tanítványaim több ízben is szerepeltek országos versenyeken.

Jelenleg 7. osztályos osztályfőnök vagyok. Az osztályomba járó tanulókkal és a szülőkkel is jó a kapcsolatom. Fontosnak tarom, hogy a gyerekekkel szabadidős programokat is szervezzek, így jobban meg tudtam ismerni őket, mint a tanítási órákon. Igyekszem egymás megbecsülésére, toleranciára nevelni őket.

2017 január 18.-ától az iskolában megbízott igazgatóhelyettesként dolgozom. Ez a munka nagyon fontos számomra, szívesen végzem el a rám bízott feladatot.

Magánemberként két középiskolás és egy óvodás gyermek édesanyjaként igyekszem mindent a lehető legjobbá tenni környezetemben.

A Tanoda keretein belül matematika tanárként veszek részt.

A tanodában részt vevő gyerekek nagy része hátrányos helyzetű, a szülők nem mindig tudnak segíteni nekik a tanulásban. A matematikát nem lehet gyakorlás nélkül jól megtanulni. Ezért is tartom fontosnak ezt a munkát. A Tanodában nem csak az iskolai anyagot tudjuk gyakorolni, hanem érdekes feladatokkal próbálom megszerettetni a gyerekekkel ezt a tantárgyat. Kis létszámú csoportokban könnyebben előjönnek azok a dolgok, amiket nem tudnak, vagy nem értenek a tanulók. Így alaposabban tudjuk gyakorolni a feladatokat.

Fontosnak tartom azt is, hogy a tehetséges gyerekekkel más jellegű feladatokat is gyakoroljunk. Ők az iskolai anyagot jól teljesítik, velük nehezebb feladatokat is meg lehet oldani.

A tanodába járó gyerekek képességeihez mérten a legjobb eredményeket szeretném elérni. Van, akiknél ez a négyes-ötös matematika jegyet, van, akinél csak a jobb jegyeket és van, akinél ez a bukás elkerülését jelenti.

 

 

Tantárgyi felkészítés kiscsoportos mentorprogram keretében:

A tantárgyi felkészítést az alapvető tárgyakból, matematikából és szövegértésből kezdjük, és erre is fókuszálunk elsődlegesen, hiszen ez a két tárgy – amellett, hogy a felhívás és a tanodasztenderd is nevesíti – a társadalmi élet legalapvetőbb elemeit rejti magában (számolás, logika, megértés, beszéd, fogalmazás stb.). E két tárgyból a fejlesztés nagyobb csoportokban is tud működni. Az egyéni mentorprogram keretében, a felméréseknek is köszönhetően rávilágítunk a tanulók hiányosságaira és kiscsoportban vagy egyénenként, a szükséges tantárgyakból tudjuk végrehajtani a felzárkóztatást, korrepetálást.

Czirákiné Farkas Katalin

 

48 éves gyógypedagógus vagyok.

A Balatonszentgyörgyi Dobó István Általános Iskolában dolgozom, mint napközis nevelő és gyógypedagógus. Empatikus, segítőkész ember vagyok. Munkám során következetességre, rendszerességre, őszinteségre, biztonságérzetet nyújtó szeretetteljes légkör kialakítására törekszem. A Tanoda programban mentorként veszek részt.

Gyógypedagógusként hiszem és tapasztalom is, hogy minden gyermek fejleszthető. Tapasztalom azt is, hogy minél hátrányosabb szociális körülmények közül érkezik egy-egy gyermek, annál nagyobb szüksége van segítségre a hátrányok leküzdéséhez. A Tanoda kiváló lehetőséget nyújt a felzárkóztatásra, a készég- és képességfejlesztésre, de a tehetségek felismerésére és kibontakoztatására is. Hiszem, hogy minden gyermekben rejlik valamilyen érték, s a mi feladatunk azt a felszínre hozni.

A hátrányos helyzetű tanulók esetében fokozottan igaz, hogy csak megfelelő motiválással, készség-, képességfejlesztéssel, további ismeretek átadásával, ok-okozati viszonyok feltárásával, megfelelő jövőképpel, személyes példamutatással lehet eredményt elérni.   Kiemelt fejlesztési feladat a szövegértés és a lényegkiemelő képesség fejlesztése, hisz e képességek nélkül nem jöhet létre a tanulás. Meg kell a tanulókat ismertetni az ismeretszerzés lehetőségeivel, az információfeldolgozás módszereivel is. Fontos, hogy a gyermekben olyan belső motivációt alakítsunk ki, amely elősegíti a további ismeretgyűjtést, s így a tanulást is.

A megfelelően kialakított jövőkép és pályaorientáció nélkülözhetetlen a helyes iskolaválasztáshoz. Ahhoz azonban, hogy az iskolaváltás után továbbra is fennmaradjon a tanuló jó teljesítménye, elengedhetetlen a reális énkép, önbizalom és a belső motiváció kialakítása, megerősítése.

 Horváth Zoltánné

 1984-ben kezdtem pedagógiai pályafutásomat Balatonszentgyörgyön matematika – ének-zene szakos tanárként. A 33 év alatt az oktatás több területét megismerhettem, napköziztem, matematikát tanítottam 4. osztálytól, ének-zenét 3. osztálytól.

Az iskola énekkarát 25 éve készítem fel rendezvényekre. A tehetséges tanulóimmal nagyon sok matematika versenyen vettem részt, szép sikereket értem el. Körzeti, megyei, országos helyezések bizonyítják ezt. A lassabban haladó tanulókkal felzárkóztató órákon foglalkozom, igyekszem kihozni minden tanulóból, amit csak képességei lehetővé tesznek. A kompetenciamérésekre való felkészítő munkákban részt veszek a kezdetek óta, az elemzéseket is évek óta elvégzem. 2015-ben Bonis Bona díjat vehettem át tehetséggondozó munkámért. 2016 novemberében elkészítettem portfóliómat, melynek védése ez év tavaszán várható.

A mentorságot már tapasztaltam, mivel 3 éve egyik tanítványom sikeresen nyert el egy ösztöndíj pályázatot, s így mint osztályfőnöke végeztem ezt a tevékenységet.

A TANODA pályázatának megírásában nem vettem részt, de a mentori munkában való részvételt azért vállaltam el, mert osztályomból 14 tanult érint, akiket így még jobban megismerhetek. Az érintett tanulók felének osztályfőnöke, háromnegyed részének matematika tanára, 100%-ának ének tanára vagyok. Érdekelnek a fejlesztő játékok, melyek megismerése és megismertetése számomra is új kihívást jelentenek.

Izsóné Recseg Klára

tanár, gyógypedagógus

Mivel már fiatalon elhatároztam, hogy gyerekekkel szeretnék foglalkozni, a tanári pályát választottam.

Tanári diplomámat Egerben a Ho Si Minh Tanárképző Főiskolán , gyógypedagógiait, a Kaposvári Egyetemen szereztem. Magyar- történelem szakos általános iskolai tanár és tanulásban akadályozottak szakos gyógypedagógus vagyok.

1988-tól dolgozom Balatonszentgyörgyön az általános iskolában. Jelenleg a felsős munkaközösség vezetője vagyok.

Nagy öröm számomra, hogy részese lehetek a Tanoda  csapatának, mentorként. Célom, hogy szeretetteljes, támogató légkörben, az egyéni adottságokat figyelembe véve fejlesszem, megerősítsem, azokat a képességeket, amelyek boldog és sikeres iskolássá teszik a gyermekeket.