Mentorálás 2.

Izsóné Recseg Klára

Lelkesen kezdtem el mentori feladataimat szeptemberben. Tanítványaim is nagyon várták, hogy folytassuk a közös munkát. Ebben a tanévben kedden együtt töltjük az egész délutánt. Szerdán mindkét csoportommal 1-1 órát foglalkozom, ebben az esetben csak egy csoport van jelen a foglalkozáson. Először mindig megbeszéljük, mi történt délelőtt. Majd a problémát jelentő feladatok kerülnek sorra. A tavalyi évben a hangsúly a helyesírás fejlesztésén volt, így az idei tanévben a matematika és a szövegértés kerül előtérbe. Gyakoroljuk az iskolában tanultakat önállóan, és a mindennapi élethez kapcsolódó feladatokat oldunk meg. Akinek szüksége van rá, kérhet segítséget. Így a segítségkérést így tudják gyakorolni a tanulók. Tavaly kezdtük el a sakk tanulását, amit az idei évben is folytatunk. Mindenki nagyon szeret sakkozni és ügyesen oldja meg a feladványokat is. Így figyelemkoncentrációja, logikája is fejlődik. A memória fejlesztését társasjátékkal, sorozatok visszamondásával, memóriajátékokkal fejlesztem. A szövegértést újszerűen társasjáték szabályának értelmezésével gyakoroltuk. A Dobó-naphoz kapcsolódva a tanulók önálló feladatokat is kaptak, melyeket a tanodai foglalkozásokon is folytattak.

Nagy élmény volt a régészeti ásatás felkeresése Balatonszentgyörgy határában. Nagy izgalommal, várakozással készültünk a látogatásra, hiszen soha nem láttunk még régészeti feltárást. A helyszínen Schiling László régész várt minket, és mutatott meg minden fontos leletet. Láttunk több ezer éves cserzőgödröket, kutakat, élelemtároló vermeket és egy tömegsírt.

Mivel diákjaim többségénél a tervezés, kidolgozás, kontrollálás, nyomon követés fejlesztésre szorul, ezért a heti tervezéssel általában a szerdai napon foglalkozunk, amikor csak egy csoport van a foglalkozáson, így hatékonyan lehet a tervezést végrehajtani és a heti tapasztalatokat megbeszélni.

 

Czirákiné Farkas Katalin

 A hosszú nyári szünetet követően a gyerekek nehezen zökkentek vissza a szigorú napirend szerint zajló iskolai oktatásba. Szabálytudatuk, feladattudatuk gyengült, s a tantárgyi tartalmak is megkoptak. A szorzó és bennfoglaló tábla újbóli bevésése, folyamatos gyakorlása az elengedhetetlen feladatok közé tartozik a tanodai foglalkozásokon. Sajnos a javaslatok ellenére sem nagyon vettek a gyerekek könyvet a kezükbe a nyári szünetben, s ennek következtében az olvasás, szövegértés terén is visszaesés volt tapasztalható. A hiányosságok pótlása érdekében a mentori foglalkozásokon a játék, a játékba ágyazott tanulás mellett az olvasás, szövegértés, helyesírás és matematikai alapképességek fejlesztése is nagy figyelmet kapott. A gyerekek önálló tanulási képességének fejlesztése, a tanulási technikák elsajátítása érdekében nagyon sokat tevékenykedtünk. Játékos feladatokon keresztül fejlődött a tanulók figyelme, a figyelmük terjedelme, figyelem-koncentrációja, a vizuális és az auditív memóriája is.

A negyedikes csoportomat fel kell készíteni a felső tagozatra, a tantárgyi hiányosságokat mindenképpen pótolni, a meglévő tudást, képességeket, készségeket pedig megerősíteni kell annak érdekében, hogy az alsó és felső tagozat közti átmenet zökkenőmentes legyen.

A gyerekek személyiségfejlődésében február óta csak pozitív változásokat tapasztalok. Az iskolai pedagógusok, az osztálytársak és a szülők véleménye alapján is elmondható, hogy a tanodás tanulók magatartása, feladattudata, együttműködő készsége, elfogadókészsége, önbizalma javult, erősödött. Minden tanulóm fejlődött Önmagához képest. A foglalkozások alatt, s annak következtében az iskolai munka során is egyre több sikerélmény éri a tanulókat. Ez számukra további motivációt is biztosít. Belső motivációjuk további fejlesztésével, szövegértési, feldolgozási képességük fejlesztésével, hatékony tanulási technikák elsajátíttatásával, s a rendszeres felkészülésre szoktatással tovább javíthatók az eddig elért eredményeik.

A foglalkozásokon barátságos, nyugodt légkör kialakítására törekszem, a gyerekek szívesen jönnek, és aktívan részt vesznek az órai munkában, játékban egyaránt. Sikerült bensőséges kapcsolatot kialakítanom a tanulókkal, bizalommal fordulnak hozzám segítségért, tanácsért. Mindig próbálok nekik segíteni, nem hagyom cserben őket.

 

Horváth Zoltán Istvánné

 A Tanoda ebben a két hónapban már a gyermekek előző évi tanulmányi eredményeit alapul véve folytathatta tevékenységét. Már az előző tanév félévi eredményeihez képest is javítottak 1-2 tizedet, de volt olyan, aki 4 tizedet is. Persze voltak akik „csak” megtartották az előzőt.

A játékos tanulást, a fejlesztő feladatok végzését, a már ismert társasjátékokkal továbbra is folytattuk. (Tantrix, Tabu, Tripolo, Dobble, Sardines, Maken Break, Panic lab, Ördöglakatok, Ötödölő)

Valamennyien hetedik osztályosok a csoportjaimban, így az új tantárgyak tanulásához szükséges technikákat is gyakoroltuk. Ezt folytatnunk kell.

Figyelemmel kísérem tanulmányi eredményességüket, megismertetem több új hatékony módszerrel őket. Kihasználtuk a közösségben való tanulás lehetőségeit verstanulásnál, vázlatírásnál.

A gyakorlatiasság, kreativitás fejlesztését segítette például a várépítés.

A nyári tábor, a Badacsonyba szervezett kirándulás, az ásatások révén más környezetben ismerhettem meg a gyermekeket, a személyiségük fejlesztésében a feladatok láthatóvá váltak. Egyesek kihasználják a társaikat, a saját akaratukat kényszerítik a másikra.

A családlátogatások tapasztalatai alapján a szülők partnerek abban, hogy gyermekeik eredményesebbek legyenek, elégedettek a Tanoda működésével, látják a pozitív változásokat.

Bíznak a program sikerében.

Tehát itt is megfogalmazódnak feladatok.

A pályaorientáció jelentheti a következő időszak fő feladatát, hisz lassan ki kell találni kinek milyen irányba lenne  jó tovább haladni, hogy az életben boldoguljon.

Balatonszentgyörgy, 2017.10.31.

 

Izsóné Recseg Klára

Lelkesen kezdtem el mentori feladataimat szeptemberben. Tanítványaim is nagyon várták, hogy folytassuk a közös munkát. Ebben a tanévben kedden együtt töltjük az egész délutánt. Szerdán mindkét csoportommal 1-1 órát foglalkozom, ebben az esetben csak egy csoport van jelen a foglalkozáson. Először mindig megbeszéljük, mi történt délelőtt. Majd a problémát jelentő feladatok kerülnek sorra. A tavalyi évben a hangsúly a helyesírás fejlesztésén volt, így az idei tanévben a matematika és a szövegértés kerül előtérbe. Gyakoroljuk az iskolában tanultakat önállóan, és a mindennapi élethez kapcsolódó feladatokat oldunk meg. Akinek szüksége van rá, kérhet segítséget. Így a segítségkérést így tudják gyakorolni a tanulók. Tavaly kezdtük el a sakk tanulását, amit az idei évben is folytatunk. Mindenki nagyon szeret sakkozni és ügyesen oldja meg a feladványokat is. Így figyelemkoncentrációja, logikája is fejlődik. A memória fejlesztését társasjátékkal, sorozatok visszamondásával, memóriajátékokkal fejlesztem. A szövegértést újszerűen társasjáték szabályának értelmezésével gyakoroltuk. A Dobó-naphoz kapcsolódva a tanulók önálló feladatokat is kaptak, melyeket a tanodai foglalkozásokon is folytattak.

Nagy élmény volt a régészeti ásatás felkeresése Balatonszentgyörgy határában. Nagy izgalommal, várakozással készültünk a látogatásra, hiszen soha nem láttunk még régészeti feltárást. A helyszínen Schiling László régész várt minket, és mutatott meg minden fontos leletet. Láttunk több ezer éves cserzőgödröket, kutakat, élelemtároló vermeket és egy tömegsírt.

Mivel diákjaim többségénél a tervezés, kidolgozás, kontrollálás, nyomon követés fejlesztésre szorul, ezért a heti tervezéssel általában a szerdai napon foglalkozunk, amikor csak egy csoport van a foglalkozáson, így hatékonyan lehet a tervezést végrehajtani és a heti tapasztalatokat megbeszélni.

 

Czirákiné Farkas Katalin

     A hosszú nyári szünetet követően a gyerekek nehezen zökkentek vissza a szigorú napirend szerint zajló iskolai oktatásba. Szabálytudatuk, feladattudatuk gyengült, s a tantárgyi tartalmak is megkoptak. A szorzó és bennfoglaló tábla újbóli bevésése, folyamatos gyakorlása az elengedhetetlen feladatok közé tartozik a tanodai foglalkozásokon. Sajnos a javaslatok ellenére sem nagyon vettek a gyerekek könyvet a kezükbe a nyári szünetben, s ennek következtében az olvasás, szövegértés terén is visszaesés volt tapasztalható. A hiányosságok pótlása érdekében a mentori foglalkozásokon a játék, a játékba ágyazott tanulás mellett az olvasás, szövegértés, helyesírás és matematikai alapképességek fejlesztése is nagy figyelmet kapott. A gyerekek önálló tanulási képességének fejlesztése, a tanulási technikák elsajátítása érdekében nagyon sokat tevékenykedtünk. Játékos feladatokon keresztül fejlődött a tanulók figyelme, a figyelmük terjedelme, figyelem-koncentrációja, a vizuális és az auditív memóriája is.

A negyedikes csoportomat fel kell készíteni a felső tagozatra, a tantárgyi hiányosságokat mindenképpen pótolni, a meglévő tudást, képességeket, készségeket pedig megerősíteni kell annak érdekében, hogy az alsó és felső tagozat közti átmenet zökkenőmentes legyen.

A gyerekek személyiségfejlődésében február óta csak pozitív változásokat tapasztalok. Az iskolai pedagógusok, az osztálytársak és a szülők véleménye alapján is elmondható, hogy a tanodás tanulók magatartása, feladattudata, együttműködő készsége, elfogadókészsége, önbizalma javult, erősödött. Minden tanulóm fejlődött Önmagához képest. A foglalkozások alatt, s annak következtében az iskolai munka során is egyre több sikerélmény éri a tanulókat. Ez számukra további motivációt is biztosít. Belső motivációjuk további fejlesztésével, szövegértési, feldolgozási képességük fejlesztésével, hatékony tanulási technikák elsajátíttatásával, s a rendszeres felkészülésre szoktatással tovább javíthatók az eddig elért eredményeik.

A foglalkozásokon barátságos, nyugodt légkör kialakítására törekszem, a gyerekek szívesen jönnek, és aktívan részt vesznek az órai munkában, játékban egyaránt. Sikerült bensőséges kapcsolatot kialakítanom a tanulókkal, bizalommal fordulnak hozzám segítségért, tanácsért. Mindig próbálok nekik segíteni, nem hagyom cserben őket.

 

Horváth Zoltán Istvánné

 A Tanoda ebben a két hónapban már a gyermekek előző évi tanulmányi eredményeit alapul véve folytathatta tevékenységét. Már az előző tanév félévi eredményeihez képest is javítottak 1-2 tizedet, de volt olyan, aki 4 tizedet is. Persze voltak akik „csak” megtartották az előzőt.

A játékos tanulást, a fejlesztő feladatok végzését, a már ismert társasjátékokkal továbbra is folytattuk. (Tantrix, Tabu, Tripolo, Dobble, Sardines, Maken Break, Panic lab, Ördöglakatok, Ötödölő)

Valamennyien hetedik osztályosok a csoportjaimban, így az új tantárgyak tanulásához szükséges technikákat is gyakoroltuk. Ezt folytatnunk kell.

Figyelemmel kísérem tanulmányi eredményességüket, megismertetem több új hatékony módszerrel őket. Kihasználtuk a közösségben való tanulás lehetőségeit verstanulásnál, vázlatírásnál.

A gyakorlatiasság, kreativitás fejlesztését segítette például a várépítés.

A nyári tábor, a Badacsonyba szervezett kirándulás, az ásatások révén más környezetben ismerhettem meg a gyermekeket, a személyiségük fejlesztésében a feladatok láthatóvá váltak. Egyesek kihasználják a társaikat, a saját akaratukat kényszerítik a másikra.

A családlátogatások tapasztalatai alapján a szülők partnerek abban, hogy gyermekeik eredményesebbek legyenek, elégedettek a Tanoda működésével, látják a pozitív változásokat.

Bíznak a program sikerében.

Tehát itt is megfogalmazódnak feladatok.

A pályaorientáció jelentheti a következő időszak fő feladatát, hisz lassan ki kell találni kinek milyen irányba lenne  jó tovább haladni, hogy az életben boldoguljon.

Balatonszentgyörgy, 2017.10.31.