Mentorálás 3.

BESZÁMOLÓ

  1. november-december, 2018. január

 

Lelkesen folytattuk tanítványaimmal a szeptemberben megkezdett munkát. Tudják, hogy számíthatnak rám, így őszinte légkörben tudunk dolgozni.

Már kialakult napirend szerint folynak a foglalkozásaink. Először beszámolnak a délelőtt történtekről, megbeszéljük a problémákat, ha adódtak, majd elkezdjük a fejlesztést. Mivel tanítványaimnak a matematika feladatok megoldása jelenti a legnagyobb problémát, kiemelten foglalkozunk ezzel a tárgykörrel. A problémát jelentő feladatokat gyakoroljuk. A jó képességűek is segítenek társaiknak a megoldásban. Ezután játék következik. Sakkozunk, vagy sakkfeladványokat oldunk meg. A memóriafejlesztést Ramses társasjátékkal, a pénzhasználatot, a tervezést Gazdálkodj okosan társasjátékkal gyakoroljuk. Így a tanulók úgy fejlesztik logikai gondolkodásukat, figyelmüket, fegyelmüket, hogy játszanak. Sokat fejődött sakktudásuk is. A szövegértést történelemi és természetismereti szövegeken gyakoroljuk. Változatos módszereket próbálok kitalálni, hogy motiváljam őket. A szerdai napon, amikor csak 1-1 csoporttal vagyok, beszéljük meg a heti tervezést. Ekkor foglalkoztunk a memoriterek tanulásával is.

Mivel ebben a negyedévben volt a Mikulás és a karácsony ezekről az ünnepekről sokat beszélgettünk. Kerestünk verseket, meséket, hallgattunk zenét, készítettünk ajándékot. Így készültünk az ünnepekre. Január 18-án Kaposvárra kirándultunk. Megtekintettük a Klebelsberg Középiskolai Kollégiumot, megismerkedtünk az Arany János Kollégiumi Programmal. Tanítványainknak nagyon tetszett a minden igényt kielégítő kollégium. Majd megnéztük a római kori díszes ezüst lakomakészletet, a híres Seuso-kincseket. Ezután elsétáltunk a Táncsics Mihály Gimnáziumhoz, majd megtekintettük a felújított vasútállomást és az újjáépülő színházat is.

Legfontosabb feladatomnak azt tartom, hogy tanítványaim iskolai tanulását segítsem, ezért úgy állítom össze a foglalkozások tematikáját, hogy ezt a célt maximálisan elérjem. Mivel a legjobban a játék segítségével lehet tanulni, nagyon sok a játékos elem.

Szinte minden tanítványom javított, vagy szinten tartotta a tavalyi tanulmányi eredményét. Sokat javult fegyelmük, feladattudatuk és önálló munkavégzésük. Csak két tanulónál volt visszaesés a tanulmányi eredményben.

Készítette: Izsóné Recseg Klára

Balatonszentgyörgy, 2018. január 31.

 

BESZÁMOLÓ

  1. 11.01.-2018.01.31.

 

A pályaorientációs foglalkozásokon és előadásokon részt vettünk a csoportból valamennyien, így a továbbtanulás lehetőségeiről is sokat beszélgettünk ebben a három hónapban.

Elültettünk közösen egy fát, mely gondozása is feladat az osztály többi tanulójával együtt.

A tanulás területén az új tantárgyak egyre több odafigyelést igényelnek, melyet az eredmények is alátámasztják. Egy tanuló 4 tizedet, ketten pedig 2 tizedet javítotakt a 6. osztályos évvégi eredményükön. További két tanuló eredménye nem változott.

Négy tanuló rontott pár tizedet. A rontások okai részben családi háttérrel magyarázható, jelentkeznek a serdülés negatív jelei is és sokkal többet kell tanulni, mint az előző évben. Félévkor több tanuló kétesre állt és a rosszabb jegyet kapta, remélhetőleg évvégére biztosabb tudással rendelkeznek. Több tanuló nehezen tanulja a fizikát, kémiát, de főleg a  biológiát. A következő hónapok célkitűzése, ezeknek a problémáknak az enyhítése.

A matematika és szövegértés fejlesztése a fejlesztő játékok, társasjátékok segítségével továbbra is előtérbe kerültek. A karácsonyi figurák, díszek, ajándékok készítésénél a közösségépítés ismét erősödött.

Több olyan játékos tanulási formát is alkalmaztunk, mely a beszédkészségüket, kifejezőkészségüket javíthatja. Pl. aktiviti és barkochba.

A gyermekek szívesen jöttek a foglalkozásokra, bátran megosztották problémáikat is.

 

Balatonszentgyörgy, 2018. 01. 22.

Horváth Zoltán Istvánné

mentor

 

 

BESZÁMOLÓ

  1. november 3. – 2018. január 31.

Készítette: Czirákiné Farkas Katalin mentor

Októberben megtörtént a negyedikesek e-dia mérése. Annak kiértékelése és az e-diás fejlesztési tervek elkészítése áthúzódott novemberre. Mivel az ő mérésük kevesebb területre terjedt ki, mint a felső tagozatosoké, az e-diás fejlesztési tervben a fejlesztendő területek körét kibővítettem a gyermekekről szerzett közel tíz hónapnyi tapasztalatommal is.

A képesség, készségfejlesztés mellett fontosnak tartom az iskolai tananyag gyakorlását, a hiányosságok pótlását is a foglalkozásokon. Sok esetben a tanulók maguk kérik a segítséget a tananyag megértéséhez. A játékba ágyazott tanulás mellett az olvasástechnika, szövegértés, szövegfeldolgozás, helyesírás, a  matematikai alapképességek fejlesztése még mindig kiemelt figyelmet kap a mentori foglalkozásokon is. E képességek megfelelő szintje nélkül nem lehet eredményes az önálló tanulás. Célom a gyerekek önálló tanulási képességének fejlesztése, a tanulási technikák elsajátíttatása.  Próbálok mindig időt szakítani többek közt a vizuális és auditív  memóriát, a figyelmet, a figyelem terjedelmét, szókincset, kommunikációs képességet és a szociális kompetenciát fejlesztő játékokra, játékos feladatokra is. Gyakran használjuk az interaktív táblát is. Az interaktív tananyagok megkönnyítik a differenciálást is. Célunk az életre való felkészítés, a kompetenciaképesség elősegítése, fejlesztése, folyamatosan egyre több gyakorlati jellegű feladatot oldunk meg.

A tanulók nagy részének feladattudata javult, belső motivációja erősödött. A foglalkozások alatt, s annak következtében az iskolai munka során is egyre több sikerélmény éri őket. Ez az önbizalmukat is növeli. A korábbi tanulmányi eredményeiket általában sikerült megtartaniuk, vannak, akik javítani is tudtak. A jegyek mögött azonban véleményem szerint egy stabilabb tudás van, mint korábban.  Szinte minden tanulóm fejlődött Önmagához képest. Van azonban pár mentoráltam, aki elvesztette a kezdeti lelkesedését. Az ő magatartásuk, a tanuláshoz való negatív hozzáállásuk rossz irányban változott meg, s ez meglátszik a tanulmányi eredményeiken ugyanúgy, mint a félévkor kapott magatartás és szorgalom érdemjegyeiken is. Az ő esetükben az e-dia mérés alapján is erős szülőkapcsolatra építve próbálok meg pozitív változást elérni. A családlátogatások megtörténtek, a szülők látszólag partnernek bizonyultak a problémák megoldásában. Pozitív változás hiányában szakember segítségét kérjük.

 

Balatonszentgyörgy, 2018. 01. 31.